The Roadtrip!

5 oktober 2015 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Hello hello!

Een verslag van m’n twee weken roadtrip. Maandag 21 september zijn we weggereden uit Port Alfred. De eerste stop was in Knysna. Hier hebben we de Knysna Heads bezocht en lekker uiteten geweest bij Oysters&Tapas. Het woord ‘’uiteten’’ zullen jullie nog veel vaker tegenkomen.. Knysna staat een beetje bekend om z’n oesters en in dit restaurant hadden ze dan ook de beste oesters van 2013, uiteraard erg lekker. De volgende dag hebben we gehiked in een gebied tussen Knysna en Plettenbergbay. We hebben hier in totaal vijf uur rondgelopen. In het begin was het wel leuk over riviertjes en we kwamen uit op het strand. Na de eerste keer strand werd het al gauw minder leuk aangezien we de berg op moesten en daarna weer richting zee, naar beneden en weer omhoog etc. We waren net op tijd weer bij de auto maar we moesten wel even zelf de slagboom omhoog doen want, er was niemand meer in het park. Het was wel een mooie omgeving gelukkig. In de avond een welverdiende braai gehouden bij het hostel. De volgende dag zijn we doorgereden naar Mosselbay. Hier gingen we overnachten in een trein. Het zag er super grappig uit en lag aan zee. Vanuit onze slaapkamer konden we dan ook walvissen spotten! Heel gaaf! Verder een beetje het stadje verkend, maar dit stelde niet zoveel voor en in de avond lekker uiteten geweest. Lekker wakker geworden met zeegeluiden en lekker op het strand gelegen voor het hostel. Daarna doorgereden naar Diaz beach daar geluncht en op het strand gelegen. Ook heb ik daar voor het eerst gesurft! Echt gaaf om te doen maar best wel moeilijk nog. Wel echt leuk om gedaan te hebben en het is me gelukt om een paar keer te staan zelfs, gelukkig was het een snelle camera. Het was alleen even schrikken toen ik plotseling een zwarte vlek in de golf zag. Ik stond alweer bijna op het strand toen ik het kopje van de zeehond boven water zag komen. Gelukkig maar.. Daarna wederom uiteten geweest, deze keer bij La Peron. Erg leuk, was alleen buiten met een grote vuurkorf in het midden met de tafels onder de overkapping, zag er erg schattig uit. Hier heb ik trouwens ook de lekkerste mosselsoep ooit gegeten! Die vrijdag zijn we doorgereden naar Hermanus; ‘’De walvis spot’’. Yannicko en ik hadden da nook gepland om op een boot te gaan en walvissen te gaan spotten maar dit ging niet door door een technisch mankement van de boot. Toen maar meteen een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Maar de volgende dag regende het en ging het dus helaas ook niet door. In Hermanus hebben we geluncht bij een heel leuk strandtentje dat van Nederlandse eigenaren is: Dutchies. In de avond hebben we daar ook nog een lekker kaasplankje gegeten na het avondeten en in de ochtend hebben we daar wentelteefjes gegeten. Even lekker Nederlands. :) Na Hermanus zijn we doorgegaan naar Franschoek, waar we kaarten hadden voor het wijnfestival. Hier hebben we vier verschillende wijnhuizen bezocht: Lust&Vrede, Boschendal, La Bri en Franschoek wine cellar. Bij ieder wijnhuis mochten we vier of vijf wijnen proeven en meestal namen we er nog een lekker hapje bij. De wijnhuizen hier zijn echt super mooi en groot. In de avond in Franschoek gegeten en toen doorgereden naar ons hostel in Stellenbosch. In Stellenbosch hebben we eigenlijk alleen maar geslapen en zijn we in de morgen naar Cape Town gereden. Eerst even spullen bij het hostel gedropt en toen gaan ontbijten. Eindelijk weer eens een croissantje gehad, echt super lekker!! Daarna leek het ons een leuk idee om Kaapstad per zeilboot te verkennen en onderweg nog wat walvissen te spotten. Dit was echter iets avontuurlijker dan we dachten. De boot stond meteen helemaal scheef en iedereen was zeiknat. Later, werd het weer slechter dus hebben we lekker geshopt in de shopping mall.  Daarna uiteten geweest bij een restaurant praktisch naast het hostel en toen doorgegaan naar een bar die het leukst is op zondag. We konden het niet te laat maken want die dag erna gingen we paragliden! Echt een super toffe ervaring en het was helemaal niet eng. Ik zat gewoon lekker door de lucht te vliegen met super mooi uitzicht over Kaapstad. Daarna hadden we het geniale idee om om half vier nog de Tafelberg te beklimmen. We zijn twee keer verkeerd gelopen en toen hadden we niet zoveel tijd meer en met de Knysna hike nog vers in het geheugen, hebben we besloten weer terug te lopen naar beneden. Toen hebben we nog even een Kaapstad toertje met de auto gedaan en pannekoeken gebakken. Dinsdag zijn we naar Green Market square geweest. Was wel even leuk maar op een gegeven moment werden ze allemaal wel erg opdringerig. Cape Town zelf is echt een fantastische stad maar ook een stad van uitersten. Zo stonden er twee mensen smoothies op te drinken en wilden het in de prullenbak gooien maar dit kon nog even niet want, er was een meneer in de prullenbak aan het spitten. Echt apart om te zien. We hebben die middag geluncht bij de Food Market vlakbij de mall. Ze hadden er echt super lekkere dingen allemaal. In de avond hebben we met z’n allen bij Mama Africa gegeten waar ze local food hadden en er was een bandje met Afrikaanse muziek. Erg gezellig allemaal. Na het eten nog bij The Beerhouse geweest en Fiction wat een soort van club was. Woensdag zijn we bij de pinquins geweeest. Echt heel erg leuk om te zien, pinquins zijn zulke leuk dieren. Er was ook een strand waar je met ze kon zwemmen maar helaas was het weer niet zo mooi. Verder zijn we die dag bij Cape point/Kaap de Goede Hoop geweest. In de avond hebben we bij Stardust gegeten waar ze Theatre dining hadden, erg leuk concept en lekker gegegten. Dit was alweer de laatste dag in Kaapstad. Toen zijn we weer terug gereden naar Stellenbosch. Dit keer in een veel beter hostel gelukkig. In Stellenbosch hebben we drie wineries bezocht; Fleur du Cap, Kanonkop en Vergelegen. Vergelegen was echt de mooiste. Hier zit ook een heel verhaal achter van Van der Stel en de VOC, dat was ook mooi te zien op het landgoed. We zijn ook nog bij Babylontoren geweest dat vrij bekend schijnt te zijn want, er is ook een kookboek van en alles. Babylontoren is eigenlijk een grote moestuin. Alles wat er gekookt wordt, wordt ergens op het terrain verbouwd. Wij hebben hier dan ook lekker geluncht bij de kassen. Na de lunch doorgereden naar Calitzdorp via de route 62. Onwijs mooie route door de bergen maar helaas werd het al snel donker. Toen we aankwamen bij het hostel was het niet een erg leuke verassing. Er zat een enorme spin in de wc, die ik gelukkig niet gezien heb, de eigenaresse vertelde dat er schorpioenen zaten en dat ze die dag ervoor een slangenhuis had gevonden van een Cape cobra (lees dodelijke slang) en die liet ze dan ook vol trots aan ons zien voor het slapen gaan. Verder krioelde het er van de beestjes boven onze hoofden en ze vertelde ook nog dat de struisvogels twee kinderen hadden vermoord.. Oke slaap lekker. We zouden twee nachten in de hostel slapen maar hier hebben we maar een nachtje van gemaakt, dat was wel lang genoeg. We wilden even snel ontbijt halen in Calitzdorp maar er was niet echt een goede supermarkt. Alleen een soort buurtsuper met mensen die ervoor zaten bier te drinken met een kind op schoot. Later hoorden we dat Calitzdorp ook een van de armste regio’s is en dat was dan ook goed te zien. Eerst zijn we naar Boplaas geweest om port te proeven. In de middag heb ik paardgereden met Yannnicko en Lisa. Het was allemaal heel gemoedelijk en op de boerderij liepen de paarden vrij rond. Heel leuk om te zien. Er gingen twee mannen met ons mee die ons de omgeving lieten zien. We hadden een kleine stop bij ‘’De Krans’’ voor een port proeverij en zijn daarna te paard verder gegaan door de wijngaarden langs de bergen. Het was echt een super mooie tocht en heel leuk om weer eens op een paard te zitten. Al zal ik de gevolgen hiervan nog wel een week moeten voelen haha. Na de rit, kregen we een kopje koffie en hebben we nog even gekletst met de eigenaren. Er was ook nog een lammetje en een jong geitje die allebei op appel bij de baasjes kwamen. Zo leuk om te zien! Na het paardrijden naar het hostel in Oudtshoorn gereden en lekker thuis gegeten. En toen was het alweer zaterdag en gingen we terug naar huis met een kleine tussenstop in PE om Elske op te halen van het vliegveld. Het was echt een super vakantie en ik heb echt enorm veel van het land kunnen zien. Maar gelukkig ben ik hier nog een paar maanden want ik heb nog lang niet alles gezien!

De vakantie vrouw